Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

مثلث

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

شعری زیبا از پروفسور هشترودی

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

کامپیوترهای مبنای سه

کامپیوترهای مبنای سه یا کامپیوترهای سه‌سه‌ای کامپیوترهایی هستند که از منطق سه‌سه‌ای (سه ارزش برای یک گزاره) بجای دودویی (دو ارزش برای یک گزاره) در محاسبات خود استفاده می‌کنند. اولین ماشین محاسبه‌ای که با منطق سه‌سه‌ای کار می‌کرد، یک ماشین محاسبه ساخته شده از چوب بود که در سال ۱۸۴۰ توسط توماس فاولر مخترع انگلیسی اختراع شد. نخستین کامپیوتر مدرن الکترونیکی بر مبنای منطق سه‌سه‌ای کامپیوتری به نام سِتون بود که اواخر دهه ۱۹۵۰ با راهبری پروفسور نیکلای بروسنتسوف در دانشگاه دولتی مسکو ساخته شد. سیتون مزایای قابل توجهی نسبت به کامپیوترهای مبتنی بر منطق دودویی داشت که از جمله آنها می‌توان به مصرف برق و هزینه تولید کمتر اشاره کرد. در سال ۱۹۷۰، بروسنتسوف نمونه پیشرفته‌تری از ستون را ساخت که سیتون -۷۰ نام گرفت.

مبنای سه متوازن

محاسبه مبنای سه معمولاً بر حسب مبنای سه متوازن انجام می‌شود، که از سه رقم ۱-، ۰ و ۱+ استفاده می‌کند. مقدار منفی هر رقم مبنای سه متوازن می‌تواند با جایگزینی هر + با یک - و بالعکس بدست آید. تفریق یک عدد با معکوس کردن علامت + و - ارقام و سپس استفاده از عمل جمع عادی کاری ساده است. مبنای سه متوازن می‌تواند بدون نیاز به یک علامت منفی در ابتدای عدد، مقادیر منفی را به راحتی مقادیر مثبت بیان کند. این مزایا برخی محاسبات را در مبنای سه کارامدتر از مبنای دو میسازد. توماس فاولر پس از اختراع ماشین محاسبه‌اش در سال ۱۸۴۰ نوشت: به نظرم اگر استفاده از محاسبات در مبنای سه از گذشته‌های دور در جامعه بشری رواج پیدا می‌کرد، این روزها می‌توانستیم ماشین‌هایی از این دست را همه جا بیابیم، زیرا انتقال محاسبات ریاضی از ذهن به ماشین در منطق سه‌گانه بسیار ساده انجام می‌پذیرد. با ورود و تولید انبوه قطعات کامپیوترهای دودویی و کاهش قیمت آنها، کامپیوترهای مبنای سه در حد یک پاورقی کوچک در تاریخ محاسبات باقی ماندند. اگرچه دانلد کنوت پیشبینی کرده که ظرافت و کارایی منطق مبنای سه در آینده دوباره موجب توسعه آنها خواهد شد. راه‌های ممکن برای پی بردن به چگونگی وقوع این امر ترکیب یک کامپیوتر نوری با سیستم منطق مبنای سه‌است. در رمان علمی تخیلی زمان کافی برای عشق نوشته رابرت هاینلاین، سیاره سکوندوس  دارای کامپیوترهایی است که بر مبنای منطق سه‌گانه متوازن کار می‌کنند و دارای هوش و ادراک هستند. یکی از این کامپیوترها که مینروا نام دارد، در گزارش نتیجه یک محاسبه می‌گوید: «سیصد و چهل و یک هزار و ششصد و چهل… بازخوانی نتیجه محاسبه بر مبنای منطق سه‌گانه بدین شرح است: یکا جفت جفت ویرگول یکا صفر صفر ویرگول یکا جفت جفت ویرگول یکا صفر صفر ممیز صفر»

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

تصمیم باورنکردنی سازمان ناسا

دانشمندان یک روش غیرمعمول برای غلبه بر گرمای کره زمین یافته‌اند و آن هم این است که کره زمین را به یک مدار دور‌تر از خورشید یعنی یک منطقه خنک‌تر حرکت بدهند! این ایده عجیب زائیدهٔ ذهن مهندسان ناسا و یکسری از اختر‌شناسان آمریکایی است که معتقدند این روش حدود ۶ بیلیون سال به عمر سیاره ما اضافه می‌کند، به عبارت دیگر عمر مفید زمین ۲ برابر خواهد شد! برای این کار طرح‌هایی هم ارائه داده‌اند. جالب است بدانید که برای این کار نیاز به نیروی عظیمی برای حرکت دادن کره زمین نیست. فقط کافی است یک ستارهٔ دنباله دار را به سمت زمین هدایت کنند. دکتر Laughlin که در مرکز تحقیقات ناسا در کالیفرنیا کار می‌کند گفته است که برای این کار فقط لازم است یک ستارهٔ دنباله دار و یا شهاب آسمانی را به سمت زمین هدایت کنیم به طوری که با سرعت از کنار و نزدیک زمین رد بشود و به این طریق می‌توان از نیروی گرانشی شهاب که روی زمین اثر خواهد گذاشت استفاده کرد. در نتیجهٔ اینکار سرعت مداری زمین افزایش پیدا می‌کند و به یک مدار بالا‌تر می‌رود که از خورشید دور‌تر است و به این ترتیب به یک منطقهٔ خنک‌تر هدایت می‌شویم. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

مه دود فتو شيميايي

انقلاب صنعتی دلیل اصلی پیدایش آلودگی هوا در سه دهه اخیر به شمار می آید. قبل از1950 آلودگی هوا ناشی از سوخت ذغال سنگ (برای تولید انرژی) بود. لندن یکی از مشهورترین شهرهایی بود که شدیدا با مه صنعتی آلوده می شد. در دسامبر 1952طی 5 روز هوای سرد مه آلود سمی لندن ، جان 4000 انسان را گرفت. امروزه استفاده از سایر سوختهای فسیلی بجای ذغال سنگ همچون سوختهای بنزینی نوع آلودگی را به تولید مه دود فتوشیمیایی تغییر داده است. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

مدرسه شوکتیه

مدرسه شوکتیه یا مدرسه شوکتی یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند در خراسان جنوبی است که سومین مدرسه ایرانی به شیوه جدید و پس از مکتب‌خانه‌های سنتی است.ساختمان مدرسه شوکتیه از محل موقوفات امیر اسماعیل خان معروف به شوکت الملک اول توسط محمد ابراهیم خان علم (شوکت الملک دوم)، پدر اسدالله علم، در سال ۱۳۰۸ه‍.ق به‌ دست استادان و معماران یزدی شروع و در سال ۱۳۱۲ه‍.ق بنای آن به‌پایان رسید. در شهریور ماه ۱۳۸۲ همایشی به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس مدرسه شوکتیه در دانشگاه بیرجند برگزار گردید. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

ده روش برای ایجاد انگیزش در دانش آموزان

1. بیان دقیق انتظارات در آغاز درس، با توجه به هدف های آموزشی

این نکته که دانش آموز بداند معلم چه انتظاراتی از او دارد و هدف کاملاً برای او روشن باشد، بی شک به بهبود یادگیری و افزایش علاقه در یادگیرندگان کمک خواهد کرد. پژوهش های انجام شده نشان داده اند یادگیرندگانی که از هدف های درس و آموزش اطلاعی ندارند، به خوبی یادگیرندگانی که معلم قبل از شروع درس انتظارات خود را به ایشان می گوید و آنان را از هدف های درس آگاه می سازد، در پیشرفت درس موفق نمی شوند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

۷ نکته مهم امنیت ایمیل که باید بدانید!

1- از حساب های ایمیل جداگانه استفاده کنید.

اگر شما همانند بیشتر مردم هستید، حساب ایمیلتان احتمالا قطب مرکزی فعالیت های شخصی شماست. همه اطلاعیه های فیس بوک، ثبت نام های وبگاه، خبرنامه ها، پیام های شما، و غیره به ایمیل تان فرستاده می شوند، درست است؟ این بدان معنا است که شما همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد می گذارید، اگر آن سبد اتفاقی سقوط کند، شما همه تخم مرغ هایتان را با آن از دست خواهید داد. به بیانی دیگر، اگر شما همه فعالیت های خود را به یک حساب ایمیل معطوف کنید، چه اتفاقی می افتد هنگامی که کسی سر زده واردش می شود؟ احتمال این وجود دارد که آنها به هر چیز دیگری دسترسی یابند. به همین دلیل شما می بایست از چندین حساب ایمیل استفاده کنید. داشتن حساب های ایمیل جداگانه نه تنها به افزایش امنیت شما کمک خواهد کرد، بلکه همچنین به ارتقا بهره وری شما می انجامد. تصور کنید اگر بتوانید تمامی ایمیل های کاری خود را در یک حساب کاری ادغام کنید؛ تمامی دوستان و خانواده با حساب شخصی تان مکاتبه می کنند؛ دارای یک حساب تفننی برای وبگاه ها هستید؛ و یک حساب دم دستی برای لینک های هرزنامه ای ناشناخته دارید. به این ترتیب، اگر کسی حساب کاری تان را هک کند، تمام ایمیل های شخصی تان هنوز در امان هستند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

اقلیدس

او استاد ریاضیات دانشگاه اسکندریه بود و احتمالاْ در آتن یونان درس خوانده است. اقلیدس در دوران خود، به فروتنی و توجهش به دیگران معروف بود. بد نیست بدانیم که اسکندریه در آن زمان در حدود پانصد هزار نفر جمعیت داشت و دانشگاه آن بسیار بزرگ و مجهز به سالنهای سخنرانی، آزمایشگاه، خوابگاه و کتابخانه بود و در این کتابخانه حدوداْ ششصد هزار طومار پاپیروس وجود داشت و حدود هزار سال پابرجا ماند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

تبـلت یا لپ تاپ، کـدام یک بهتـر است؟

لپ تاپ ها :

وزن رایانه کیفی یا لپ‌تاپ (Laptop) معمولاً بین ۱ تا ۷ کیلو است که به‌اندازه و مواد مصرف شده در ساخت آن بستگی دارد. این رایانه کوچک‌تر از رایانه‌های رومیزی است و می‌تواند با یک باتری کارکند و یا از یک آداپتور AC/DC خارجی تغذیه شود. بسیاری از آن‌ها چند سلول ۳ ولت دارند که در اجرای عملکرد ساعت و دیگر فرآیندها در هنگام قطع برق مفید است. لپ‌تاپ‌ها به طور کلی دارای همان اجزایی هستند که در یک رایانه رومیزی وجود دارد ولی با این تفاوت که تا جای ممکن از وزن و اندازه آنها کاسته شده‌است. لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش بلور مایع هستند و چند طرح حافظه درآن‌ها برای RAM در نظر گرفته شده‌است. لپ‌تاپ‌ها دارای یک صفحه کلید سرخود هستند و یک ماوس نیز روی صفحه زیرین آنها وجود دارد ولی می‌توان صفحه‌کلید و ماوس خارجی و جداگانه نیز به آنها متصل کرد.

یکی از مزایای استفاده از لپ تاپ ها ، بهره گیری از سخت افزار هایی است که در آن گنجانده شده اند که از جمله آن ها میتوان به صفحه کلید کامل، صفحه نمایش بزرگ و با وضوح بالا اشاره کرد. صفحه کلید فیزیکی کامل به افرادی که علاقه ای به تایپ کردن روی صفحه نمایش ندارند بسیار کمک می کند و همچنین سرعت عملکرد آن ها را نیز افزایش میدهد. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

شاخه هاى فيزيك

فيزيك را به طور سنتى به دو شاخه فيزيك كلاسيك و فيزيك جديد تقسيم مى كنند. فيزيك كلاسيك شامل مكانيك نيوتنى، ترمو ديناميك، اكوستيك، اپتيك و الكترومغناطيس است. 

 

• فيزيك كلاسيك

مكانيك نيوتنى شاخه اى از علم فيزيك است كه براساس قوانين حركت كه در كارهاى آيزاك نيوتن است پايه گذارى شده است. امروزه اين شاخه فيزيك داراى حوزه وسيعى از رياضيات عالى است كه فيزيكدانان آن را براى طراحى قطارهاى جديد، اتومبيل ها، هواپيماها و زيردريايى ها و موشك هاى دوربرد و فضاپيماها به كار مى برند.ترموديناميك شاخه ديگرى از علم فيزيك است كه در موضوع انتقال گرما، تبديل گرما به كار مفيد در اثر جابه جايى هاى فيزيكى يا واكنش هاى شيميايى مطالعه مى كند. فيزيكدانان در اين حوزه ممكن است در موضوع نيمه رساناها كه گرما را از پرتوهاى خورشيد مى گيرند و آن را به الكتريسيته تبديل مى كنند كار كنند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

هفت نکته مهم برای حفظ امنیت در فضای مجازی

جهت حفظ امنیت خود در فضای مجازی به نکات زیر توجه کنید:

1 – پسورد های خود را مطمئن و ایمن کنید

شاید شنیده باشید که رایج ترین پسورد ها عباراتی مانند “password” و اعدادی مانند ۱۲۳۴ است. اگر شما اکانتی با این رمز دارید بهتر است قبل از خواندن ادامه مطلب سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید! پسورد هایی مانند شماره تلفن، کدپستی، شماره شناسنامه، کدملی، نام خودتان و رمزهایی از این قبیل نیز به هیچ عنوان امن و مطمئن محسوب نمی شوند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

محاسبه بزرگ‌ترین «عدد اول» جهان

دو گروه مستقل از دانشمندان امریکائی و آلمانی بطور همزمان موفق یه یافتن دو عدد شدند که گفته می‌شود بزرگ‌ترین اعداد اولی هستند که تاکنون بشر موفق به محاسبه آن گردیده است. اهمیت یافتن این اعداد در کاربرد آنان و افزایش کارائی و اثربخشی بهتر سیستم‌‌های رمزنگاری (Cryptography) ميباشد.کشف این دو عدد در جریان پروژه Great Internet Mersenne Prime Search که دوازده سال از عمر آن می‌گذرد اتفاق افتاد.بزرگ‌ترین عدد اول که یک عدد 12978189 رقمی می‌باشد توسط تیمی از دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) بدست آمد و عدد دوم که به دست یک کاربر آلمانی کشف گردید عددي 11185272 رقمي است.

جست‌وجو بدنبال اعداد اول بزرگ (که تنها بر عدد یک و خودشان قابل قسمت می‌باشند) از سوی Electronic Frontier Foundation یا EFF حمایت شده و این بنیاد نقش حامی مالی و اسپانسر اين تحقيقات را ایفا می‌کند.هدف اصلی این تحقیقات دستیابی به روشی غیرقابل نفوذ و قابل اطمینان در سیستم‌های رمزنگاری می‌باشد.John Gilmore مؤسس EFF و رئیس پروژه جوایز این بنیاد می‌گوید: «جوایز EFF مشوق همکاری می‌باشند.» «اعداد اول در بحث ریاضیات و رمزنگاری از اهمیت بسزائی برخوردار می‌باشند اما دستاورد مهم‌تر این است که دریابیم مسائل و مشکلات بزرگ‌تر را می‌توان با روش‌های مشابه حل کرد.» تیم دانشگاه UCLA مبلغ یکصد هزار دلار را بعنوان جایزه بدست آوردن یک عدد اول بزرگتر از ده میلیون رقم از EFF دریافت نمود. جوایز بزرگ‌تر شامل یکصد و پنجاه هزار دلار برای کشف عدد اول یکصد میلیون رقمی و مبلغ دویست و پنجاه هزار دلار برای محاسبه عدد اول یک میلیارد رقمی می‌باشند.

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

167 فرمول انتگرال

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

ریاضی لازمه ی زندگی

گاليله می گفت:«رياضيات، زبان طبيعت است و برای شناخت طبيعت و آشنايی با قانون های حاکم بر آن بايد اين زبان، يعنی رياضيات را فرا گرفت.» به جز اين، بايد گفت رياضيات، در ضمن زبان زندگی است؛ بدون رياضيات نمی توان زندگی را شناخت و نمی توان بر دشواری های آن غلبه کرد. ولی طبيعت و زندگی، پيچيدگی های بسيار دارند و به سادگی نمی توان آن ها را شناخت.

زندگی روز به روز بغرنج تر می شود و همراه با آن برای تحليل و توضيح جنبه های مختلف زندگی (از اقتصاد و صنعت گرفته تا پزشکی و جامعه شناسی و روان شناسی)، به رياضياتی پيچيده تر، پيش رفته تر و دقيق تر نياز دارد.به همين ترتيب، هر چه در ژرفای قانونمندی های حاکم بر طبيعت بيشتر فرو می رويم،خود را نيازمند به ابزار های تازه ای در رياضيات می بينيم.پيچ ها و مهره های طبيعت با يک آچار باز نمی شوند و گاه برای درک طبيعت ناچاريم ابزار تازه و تازه تری بسازيم. رياضيات هرگز کهنه نمی شود،کشف های تازه و ابزار های تازه در رياضيات،به معنای دور ريختن کشف های قبلی و کنار گذاشتن ابزار های پيشين نيست. پيشرفت رياضيات به معنای نابودی رياضيات کهن و جانشينی انديشه های نو نيست، بلکه به اين معناست که لباس تازه ای بر قامت رياضيات بدوزيم، انديشه های پشين را سوهان بزنيم، نيازهای تازه را (چه برای حل دشواری های زندگی و چه برای شناخت بهتر طبيعت)، با دقيق تر کردن ابزار کار خود، يعنی رياضيات،برطرف کنيم. رياضيات مثل يک موجود زنده عمل می کند:در حرکت است،خود را تصحيح می کند،در هر جا ابزار ويژه ی آن را به کار می برد و هرگز قانون های اصلی خود را نقض نمی کند. تنها هميشه هشدار می دهد که از هر دستوری يا فرمولی در جای خودش استفاده کنيد،وگر نه دچار اشتباه می شويد. متنی که خوانديد از استاد پرويز شهرياری بود.

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

تفاوت و شباهت ویندوز 7 و ویستا

در ویندوز سون (7) علاوه بر زیبایی بسیار زیاد و خیره كننده، سایر قسمت های ویندوز نیز شامل تغییرات قابل ملاحظه است. مایکروسافت در این نسخه از ویندوز، عادتهای کاربران خود برای استفاده از سیستم عامل ویندوز را تحلیل کرده و ویندوز 7 را بر اساس آن تولید نموده است. تمام اطلاعات کسب شده ی موجود از عادتها و نیازمندی کاربران، به مایکروسافت کمک کرده تا ویندوز 7 را به گونه ای طراحی کند تا محیط کاربری بهتر و منعطف تری نسبت به گذشته داشته باشد. با وجود اینکه ویندوز Seven و Vista بر روی کدهای پایه یکسان (Same Code Base) ساخته شده اند، اما ویندوز Seven سریعتر از ویندوز ویستا لود می شود.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

چرا باید ریاضیات بخوانیم؟

چرا باید ریاضیات بخوانیم؟ راجر بیکن فیلسوف انگلیسی در سال 1267 میلادی پاسخ این سوال را چنین داده است:(کسی این کار را نکند نمیتواند چیزی از بقیه علوم و هر آنچه دراین جهان است بفهمد...چیزی که بدتر است این است که کسانی که ریاضیات نمیدانند به جهالت خودشان پی نمی برند ودر نتیجه در پی چاره جویی بر نمی آیند.)


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

جملات زیبا در وصف ریاضیات

ژاکوب ژاکویی: " زندگی تنها به این درد می خورد که انسان به دو کار مشغول شود. اول ریاضیات بخواند. دوم ریاضیات درس بدهد."

گاوس: "ریاضیات مادر علوم و حساب مادر ریاضیات است."

انیشتین: "ما در فیزیک تا زمانی که اثبات های ریاضی هستند چیزی را آزمایش نخواهیم کرد!"

پیر سیمون لاپلاس: "تمام آثار طبیعت نتایج ریاضی چند قانون تفسیر ناپذیرند."

ژرژ کانتور: "جوهر ریاضی در آزادی آن نهفته است این علم فارغ از تمام سیاست های جهان به توسعه خود ادامه می دهد و برخلاف سایر موارد توسعه با اقبال جهانی مواجه شده است."

آلبرت انیشتین: "نگران مشکلاتی که در ریاضی دارید نباشید. به شما اطمینان می‌دهم که مشکلات من در این زمینه عظیم‌تر است."

افلاطون: "خداوند در کار ریاضی است."

گالیله: "قوانین طبیعت به زبان ریاضیات نوشته شده است."

لایبنیتز: "راه حل خوب است به شرطی که از همان آغاز بتوان پیشبینی کرد که با به دنبال کردن آن میتوان به هدف رسید."

آلبرت انیشتین: "از وقتی که ریاضی‌دانان از سر و کول «نظریه نسبیت» بالارفته‌اند، دیگر خودم هم از آن سر در نمی‌آورم!"

آلبرت انیشتین: "در دنیا خط مستقیم وجود ندارد و تمام خطوط بدون استثنا منحنی و دایره وار است و اگر این خط کوچکی که در نظر ما مستقیم جلوه میکند در فضا امتداد یابد خواهیم دید که منحنی است"

خیام: "جبرها حقایق هندسی هستند که اثبات می شوند."

افلاطون: "خداوند همیشه با قواعد هندسی تدبیر می کند."

اقلیدس: "در هندسه راه شاهانه وجود ندارد."

هیلبرت: "یک نظریه ی ریاضی را نمی توان کامل شمرد تا این که شما آن را به اندازه ای واضح سازید به طوری که بتوانید آن را برای اولین فردی که در خیابان با وی برخورد می کنید، توضیح دهید."

گالیله: "در ریاضیات آنچه مهم است، فکر کردن است! ریاضیات الفبایی است که خداوند جهان را بر مبنای آن خلق کرد."

ژاکوب ژاکوبی: "ذات حق همیشه به کار حساب مشغول است."

افلاطون: "ریاضیات روح را صفا می بخشد و ذهن را برای درک حقیقت آماده می کند."

غفلت از ریاضیات به تمام علوم و دانشها لطمه می زند.

داوینچی: "هیچ دانشی را نمی توان واقعی دانست مگر اینکه به صورت ریاضی نوشته شود."

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

آمادگی برای اولین روز مدرسه

اولین روز مدرسه پر از تلاطم‌های عاطفی است. از آنجایی که ممکن است بسیاری از کودکان تجربه مهدکودک و پیش دبستانی نداشته باشند یا مکلف به انجام مشق و درس و حضور مستمر نبوده‌اند، محیط مدرسه و ورود به آن می‌تواند ایجاد دلهره و اضطراب کند. مهم‌ترین نکته این است که قبل از ورود به این محیط باید آمادگی لازم را برای او ایجاد کنید.

 

روال مدرسه را  از چند هفته قبل برقرار کنید

بهترین کار این است که چند هفته پایانی شهریور را برای برگشتن به ریتم روزانه مدرسه اختصاص دهید. مثلا هر روز صبح به موقع کودک را بیدار کنید و لباس‌هایش را بپوشانید. صبحانه، ناهار، شام و میان وعده را در زمان‌های مشخصی که به زمان مدرسه نزدیک است بخورید. همچنین مهم است که فرزندتان را صبح‌ها عادت دهید که از خانه بیرون برود. بهانه‌اش را هم باید پیدا کنید، مثلا می‌توانید چند هفته آخر فعالیت‌هایی ترتیب دهید و اگر اهل ورزش صبحگاهی هستید او را با خود ببرید. این کار بدون شک برای والدین شاغل سخت خواهد بود اما وقتی مدارس باز ‌شود کارتان راحت‌تر می‌شود.

 

ساعت خواب را تنظیم کنید

از آنجا که ممکن است به دلیل نداشتن برنامه مشخص، وقت خواب کودک هم زمان مشخصی نداشته باشد، باید از چند هفته قبل کودک را وارد یک برنامه خواب منظم کنید طوری که ساعت 9 شب حتما به تختخواب برود و صبح ساعت مشخصی از خواب بیدار شود. میزان خواب معمول برای کودکان 7 ساله حدود 8 ساعت است.

 

با خرید لوازم مدرسه ذهن  او را آماده کنید

یکی از راه‌های به هیجان آوردن فرزندتان برای روزهای مدرسه، خرید لوازم مدرسه اعم از کیف و کفش و لوازم‌التحریر است. در هفته‌های پایانی خرید وسایل مدرسه را آغاز كرده و وظایف دانش‌آموزی را تمرین کنید. مثلا آماده کردن کیف، پوشیدن روپوش و مقنعه، بستن کفش و یاد گرفتن آدرس و شماره تلفن. بهتر است از همین حالا جای مشخصی مثلا نزدیک دربرای قرار دادن آنچه صبح‌ها باید با خود ببرد تعبیه کنید. به این ترتیب کمتر احتمال فراموش کردن لوازم ضروری وجود دارد.

 

عادت غذایی را  از همین حالا در او ایجاد کنید

از همین ابتدا فرزندتان را به خوردن خوراکی‌های سالم عادت دهید. دلیلی ندارد تمام خوراکی‌های رنگارنگ سوپر را در کیف فرزندتان بگذارید. به فرزندتان هم بیاموزید پاستیل، چیپس، پفک، اسنک و... هیچ سودی برای او ندارد. میوه‌های سفت که پوست‌شان راحت جدا می‌شود یا باید آنها را گاز زد (به جای آبمیوه پاکتی)، نان‌، پنیر و گردو (گوجه را تکه نکنید زیرا آب زیادی دارد و تا زمانی که فرزندتان آن را بخورد خراب می‌شود)، مغز‌ها، پاکت شیر کوچک (به جای شیر کاکائو)، خرما، حلوا، کلوچه و... به او بدهید. مضرات هله هوله‌ها را به او بیاموزید تا اگر همکلاسی‌هایش خوراکی‌های او را مسخره کردند بتواند جواب آنها را بدهد.

 

او را مستقل بار بیاورید

از زمانی که فرزندتان پا به مدرسه می‌گذارد موظف است مسائل زیادی را خودش به تنهایی مدیریت کند. شما می‌توانید با صحبت کردن او را برای این مسئله آماده کنید. به او مسئولیت بدهید. مثلا به او بگویید خودش برای تکالیفش برنامه بریزد، اینکه کی و چگونه تکالیف را انجام می‌دهد را به عهده خودش بگذارید. اگر فرزندتان کوچک است می‌توانید کارهایی به او یاد دهید که اعتماد به نفسش را بالا ببرد به طور مثال گره زدن کفش‌ها. اگر کودک شما بتواند نیازهای اساسی را بدون تکیه به بزرگسالان برآورده کند راحت‌تر به مدرسه می‌رود.

 

همه چیز را خوب تشریح کنید

به او بگویید همه بچه‌ها به اندازه او می‌دانند و محیط مدرسه برای همه آنها مانند او خجالت‌آور و پراسترس است. اگر چند تا از بچه‌ها از قبل هم را می‌شناسند، دلیلی ندارد احساس غربت کند. خودش به همکلاسی‌ها سلام کند، اسم‌شان را بپرسد، در مورد علایق مشترک و... بپرسد و بگوید. به او یاد بدهید که اگر یکی از همکلاسی‌ها او را انکار کرد، ناراحت نشود. محیط کلاس برای گوش سپردن به معلم و تعاملات هنگام یادگیری است. دوستی‌ها برای زنگ تفریح است که آن موقع هم اگر شاگرد خوب، زرنگ و پرتوانی باشد، همه دوست دارند بیایند با او دوست شوند. از مدرسه، مدیر، ناظم، معلم، هم‌شاگردی‌ها، درس‌ها، گچ، تخته، خاطرات خودتان، زنگ تفریح و... مفصل تعریف کنید. از آینده آنهایی که درس خوانده‌اند و موفق شده‌اند با آب و تاب تعریف كرده و اشتیاق رفتن به مدرسه را دركوچولوی‌تان شعله‌ور كنید.

 

روزهای اول همراه او باشید

اولین‌ها همیشه علاوه بر هیجان با نگرانی و شاید ترس هم همراه باشند. این در مورد اولین روز ورود به مدرسه هم صادق است، بنابراین همراهی کردن کودک در روزهای اول بسیار اهمیت دارد. حتی اگر از سرویس مدرسه استفاده می‌کند، روزهای اول بهتر است خودتان فرزندتان را در رفتن و برگشتن از مدرسه همراهی کنید. برای این کار شاید مجبور باشید ساعت کاری‌تان را طوری تنظیم کنید که خودتان یا همسرتان حتما در خانه باشید. اما بعد از اینکه کودک عادت کرد، می‌توان از دیگر اعضای خانواده مانند پدربزرگ و مادربزرگ هم کمک گرفت.

 

یک خداحافظی شیرین ترتیب دهید

وقتی به مدرسه رسیدید مراسم خداحافظی را کوتاه و شیرین تمام کنید. ممکن است معلم به شما اجازه دهد کمی با فرزندتان بمانید اما از فعالیت‌های ادامه‌دار جلوگیری کنید. او را در آغوش بگیرید و به او بگویید بعد از مدرسه منتظرش خواهید بود. چون چنین قولی داده‌اید حواستان باشد که سر ساعت آنجا باشید.

 

برای گریه‌ها راه‌حل پیدا کنید

بیشتر بچه‌ها اوقات خوبی را در مدرسه تجربه می‌کنند اما از تنها ماندن در مدرسه ناراحت می‌شوند. باید بدانید هر بچه گریانی بعد از چند دقیقه آرام می‌شود. صبوری و دلسوزی ممکن است کار دست‌تان دهد. با کودک صحبت کنید و آنچه موجب ترس او شده را باهم کشف کنید. شاید در همین کشف و شهودها تازه بفهمید تنها نگرانی کودک این است که نمی‌تواند کاپشنش را تنش کند. خب این را می‌توانید با هم تمرین کنید و به او بگویید اگر به مشکلی برخورد معلم آنجاست و می‌تواند کمکش کند. در برابر گریه‌های کودک مقاومت نشان دهید مثلا دوباره برنگردید و او را بغل کنید. حتی اگر برای شما هم سخت است که گریه‌های فرزندتان را ببینید هیچ وقت بدون خداحافظی او را ترک نکنید. ممکن است از اینکه او را با این حال ترک می‌کنید احساس گناه کنید اما این وظیفه معلم است که این مسئله را حل کند هرچند می‌توانید به معلم کمک کنید و اطلاعاتی درباره آنچه می‌تواند کودک‌تان را آرام کند به او بدهید تا او توجه کودک را به خود جلب کند. به یاد داشته باشید این گریه‌ها همیشگی نیستند و کودک شما کم کم به معلم و روزهای مدرسه عادت خواهد کرد.

 

زمان و مکانی برای تکالیف تعیین کنید

هر چند لازم است والدین به ویژه در سال‌های اول دبستان و آمادگی با نظارت خود برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری را به کودک آموزش دهند، اما برخی والدین به اشتباه این مسئولیت را خود برعهده می‌گیرند، بنابراین نمی‌توانند احساس مسئولیت در قبال انجام تکالیف را به فرزند خود یاد دهند. به طوری که اگر یک روز مادر حضور نداشته باشد كودك اصلا به یاد هم نخواهد آورد که باید تکالیفش را انجام دهد. بهتر است از همین حالا جایی را برای انجام تکالیف اختصاص دهید. فرقی نمی‌‌کند روی میز آشپزخانه باشد یا در اتاقش اما تا آنجا که امکان دارد خودتان را هنگام انجام تکالیف در دسترس قرار دهید به خصوص در مورد بچه‌های کوچک‌تر. ممکن است در حال آشپزی یا خواندن روزنامه باشید اما در عین حال باید حواستان به روند انجام تکالیف باشد.

 

از او درباره اتفاقات مدرسه بپرسید

وقتی با فرزندتان به خانه برمی‌گردید از اینکه در مدرسه چه کارهایی کرده، سؤال کنید و از او بخواهید روزش را برایتان تعریف کند. بهتر است با معلم فرزندتان صحبت کنید تا بفهمید کودکتان بیشتر از چه چیزی در کلاس خوشش می‌آید كه بتوانید آن را در خانه اجرا کنید یا به او بگویید «انگار تو از نقاشی روی میز خوشت میاد؛ فردا هم می‌تونی این کار رو بکنی.»

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

حباب های غول آسا بسازید

وسایل مورد نیاز

پیمانه و قاشق اندازه گیری/ مایع ظرفشویی/ گلیسیرین (از داروخانه تهیه کنید)/ آب / چوب لباسی / تشت کم عمق

شرح آزمایش 

دو یا سه پیمانه (160 میلی لیتر) مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) گلیسیرین را در یک گالون (حدود 3.8 لیتر) آب مخلوط کنید. برای تولید حباب های با دوام تر می توانید این محلول را به مدت یک روز (یک هفته بهتر است) به حال خود بگذارید. چوب لباسی را طوری بصورت یک حلقه خم کنید که یک دسته برای نگهداشتن داشته باشد. تا آنجا که می توانید سعی کنید حلقه مدور باشد تا حباب ها بی نقص باشند. تشت را از محلول پر کرده و حلقه را در آن بزنید. سپس حلقه را در تشت بصورت عمودی خم کنید و آن را از تشت بیرون بیاورید. غشائی از حباب باید در حلقه بوجود آمده باشد. حلقه را در هوا به حرکت درآورید تا یک حباب عظیم بوجود آید. وقتی حباب ها از حلقه جدا می شوند ، چه شکلی به خود می گیرند؟ جریان های همرفتی هوا و باد چه نقشی در حرکت حباب ها ایفا می کنند؟ به رنگ ها و الگوهای روی حباب ها نگاه کنید. حلقه را در محلول زده و در نور لامپ به آن نگاه کنید. چه نقش هایی را مشاهده می کنید؟ آیا این الگوها تغییر می کنند؟

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

ریاضی را چگونه مطالعه کنیم؟

روش مطالعه پسختام : روش مطالعه ی پسختام از معروف ترين روش هاى بهسازى حافظه و از جمله روش هایی است که امروزه به بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در سراسر دنیا توصیه می شود. مراحل این روش به شرح زیر است:

1- پیش خوانی: یعنی درسی را که قرار است فردا در کلاس تدریس شود، امشب بخوانیم. سؤال : روزنامه وار بخوانیم یا امتحان وار؟ هیچ کدام. آن مطلب را بخوانید. درست مثل موقعی که کاتالوگ یک وسیله ی برقی جدید را می خوانید تا از نحوه ی کار با آن سر در بیاورید.

مزیت پیش خوانی : حتما برای شما اتفاق افتاده است که پاسخ های برگه ی امتحانی را چند بار مرور کرده اید سپس آن را تحویل داده اید ولی بعد مشاهده می کنید که در برخی قسمت های ساده نظیر علامت + یا – و ... بی دقتی کرده اید. دلیل چنین اتفاقاتی این است که ما به مطالب آشنا چندان توجه و دقت نمی کنیم. ولی در پیشخوانی عکس این موضوع اتفاق می افتد یعنی به دلیل نا آشنا بودن مطلب دقت و توجه ما افزایش می یابد.

2- سؤال کردن: پس از پیش خوانی لازم است دو نوع سؤال برای خود طرح کنیم: الف) سؤالاتی که پاسخ آن ها را می دانم ب) سؤالاتی که پاسخ آن ها را نمی دانم. مثلاً در درس مورد نظر نوشته شده است : « ... طرفین رابطه را در x ضرب می کنیم.( ) ...» در اینجا شما متوجه نمی شوید چرا ( ) است. بنابراین پاسخ این سؤال مبهم است و در دسته ی سؤالاتی که پاسخ آن را نمی دانید قرار می گیرد. فردا که به مدرسه می روید هنگام تدریس دبیرتان توجه شما بیشتر معطوف درس است چون می خواهید جواب سؤالاتی را که در ذهن تان است بگیرید.و پس از اتمام درس می توانید بقیه ی سؤالات مربوط به این مطلب را در همین جلسه بپرسید و اشکالاتتان را برطرف نمایید. نکته ی قابل توجه این است که اشتباهات ما بیش تر در ذهن و حافظه مان می ماند (مانند اشتباهاتی که در برگه ی امتحانی ما رخ داده است و تا مدت ها در ذهن ما باقی است). از این رو اشتباهات ادراکی و سؤالات و ابهاماتی که در پیش خوانی داشته ایم به ثبت مفاهیم در ذهن و حافظه ی ما کمک شایانی می نماید.همچنین پیش خوانی و طرح سؤال باعث می شود ما در کلاس کم تر صحبت کرده، تمرکز بیش تری داشته باشیم.

3- خواندن

4- تفکر: حتی اگر دو مرحله ی قبل را به خوبی اجرا نکردید.بهترین کار حل نمونه سؤالات کتاب درسی است. اگر پاسخ تمرینات کتاب درسی تان را به خوبی می دانید به سراغ نمونه سؤالات امتحانی کتب دیگر بروید. این روش آماده سازی تدریجی برای امتحان است و شما را به خودآموزی سوق می دهد.

5- از بر گفتن: بعد از خواندن، مطلب به حافظه ی کوتاه مدت شما می رود.می بایست 2 ساعت بعد از خواندن، یک روز بعد، یک هفته یا 10 روز بعد دوباره مطلب را از بر بگوییم تا پس از حدود یک ماه آن مطلب به حافظه ی بلندمدت ما برود.برای نظم بخشیدن به این کار می توانید از جعبه ی « لایتنر» یا جعبه ی « بهیاد» استفاده کنید. البته این جعبه ها به درد دانش آموزان منظم و اهل برنامه ریزی دقیق می خورد.

6- مرور

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

ضد یخ

 ضد یخ ها موادی هستند که در سیستم های خنک کننده و در رادیاتورهای موتورهای احتراق داخلی جهت حصول اطمینان از جریان داشتن مایع در درجات کم حرارتی به منظور جلوگیری از خسارت ناشی از تشکیل یخ به کار برده می شود .

نقطه انجماد ماده مرکب باید کمتر از نقطه انجماد مورد وقوع احتمالی باشد بدون اینکه نقظه جوش را از نقطه جوش اب زیاد پایین بیاورد نباید فلزات را بخورد یا اینکه اتصالات لاستیکی را ضایع کند باید تا نقطه جوش مربوطه پایدار بوده و از لحاظ تجاری در دسترس باشد. قبلا کلرو کلسیم برای رادیاتور اتومبیل ها به کاربرده می شد که خوردگی ایجاد می کرد این جسم هنوز در مخازن اتش نشانی به کار برده می شود . ولی نقطه جوش زیاد ان امکان گرم شدن بیش از حد موتور را به وجود می اورد به علاوه روغن های لاستیک را نرم میکند. الکل اتیلیک ( اتانول – الکل تقلبی ) نیز ممکن است به کار برده شود ولی متانول کمتر خورنده بوده و ارزانتر است. یک محلول 30 درصد الکل اتیلیک در اب دارای نقطه انجمادی حدود 15- درجه سانتیگراد و محلول 50 درصد ان حدود 32- درجه سانتیگراد است به هر صورت الکل باید به علت اتلاف ان بر اثر تبخیر مکرر تجدید شود.گلیسیرول ( گلیسرین ) نیز به عنوان ماده ضد یخ به کار برده می شود محلول 40 درصد ان در اب نقطه انجماد را تا 17.5- درجه سانتیگراد و محلول 50 درصد ان تا 26- درجه سانتیگراد پایین می اورد از معایب ان لزج بودن را میتوان نام برد ولی به اسانی تبخیر نمی شود.

اتیلن گلیکول نقطه انجماد را به میزان بیشتری از الکل پایین می اورد و دارای نقطه جوش زیادی است. به طوری که بر اثر تبخیر از بین نمی رود و اتصالات لاستیکی را نیز نرم نمی کند ولی قیمت مواد اولیه ان بیشتر است. مواد ضد یخ با اسامی تجاری مختلفی وجود دارند که عموما بر مبنای اتیلن گلیکول و گاه بر مبنای متانول ساخته شده اند. مواد دیگری نظیر گلیسرین یا پروپانول نیز به انها برای جلوگیری از کف کردن و تشکیل خلط افزوده می شود. صرف نظر از رادیاتورهای موتورهای احتراقی مخلوطی از مواد مختلف با اب در نسبت های معین درجه انجماد محلول را تا حد زیادی پایین می اورد که از این مخلوط ها برای مقاصد مختلف استفاده می شود. از محلول 20 تا 25 درصد گلیسرین در اب می توان به عنوان ضد یخ در رادیاتور اتومبیل استفاده نمود. با استفاده از محلول الکل صنعتی و یا اتیلن گلیکول نیز می توان ضد یخ تهیه نمود که بر حسب درجات سرما مقادیر هر یک متفاوت است


+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

فیزیکدانان « ذره الهی » را پیدا کردند

پژوهشگران از کشف شواهدی حاکی از وجود یک ذره بنیادی خبر داده اند که می تواند به شناخت بهتری از مبداء پیدایش جهان ماده کمک کند. سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای - سرن - در سمیناری در مرکز این موسسه در ژنو، سوئیس، اعلام کرد که دو گروه از فیزیکدانان این مرکز در تحقیقات خود، وجود ذره بنیادی جدیدی را کشف کرده اند که خصوصیات آن به ذره بنیادی موسوم به "بوزون هیگز" شباهت دارد.

مدیر مرکز سرن این یافته را "نقطه عطفی در شناخت بشر از ماهیت طبیعت" خوانده و گفته است که کشف جدید راه را برای مطالعات تفصیلی بعدی بر مبنای یافته های آماری بیشتر و آگاهی از خصوصیات ذره جدید هموار می سازد که به نوبه خود می تواند به شناخت اسرار کائنات کمک کند. کشف جدید به خصوص در زمینه شناخت تجربی فرضیه موسوم به "الگوی استاندارد فیزیک ذرات" در مورد ساختار جهان ماده اهمیت دارد.این الگو تبیین کننده ذرات تشکیل دهند کائنات و ارتباط آنها با یکدیگر است که بخش عمده ای از آنها پیشتر از راه آزمایش تجربی، شناخته شده بودند.بخش مهمی از این الگو به نحوه تبدیل ذرات بنیادی بسیط و بدون جرم، مانند فوتون ها، به ذرات بسیط دارای جرم ارتباط دارد که در نهایت، ایجاد کننده اتم ها به عنوان اجزای سازنده تمامی موادی است که در طبیعت وجود دارد.

نتیجه آزمایش تجربی "ذرات الهی" در سمیناری در مرکز سرن در ژنو اعلام شد. براساس الگوی استاندارد، در فرآیند تبدیل ذرات بنیادی بدون جرم به ماده، حلقه رابطی حاوی یک ذره بنیادی بسیط، اما دارای جرم وجود دارد که به آن "بوزون هیگز" نام داده اند. وجود این حلقه رابط تا کنون از راه آزمایش تجربی شناخته نشده بود و صرفا جنبه نظری داشت.فرآیند تطور ذرات بدون جرم به ذرات دارای جرم موضوع فرضیه هایی بود که در اواسط دهه ۱۹۶۰ به طور مستقل از سوی چند فیزیکدان ارائه شد.در مشهورترین این فرضیه ها، که توسط پیتر هیگز، استاد پیشین دانشگاه ادینبورو ارائه شد، وجود مکانیسم یا حوزه ای مطرح شد که در گستره کائنات وجود دارد و ذرات بدون جرم، با ورود به آن، دارای جرم می شوند. چنین ذره ای اصطلاحا "بوزون هیگز" خوانده می شود و طی نیم قرن گذشته، نشانه ای تجربی از وجود آن در دست نبود.البته آزمایش انجام شده در مرکز تحقیقات سرن هم به معنی آن نیست که بوزون هیگز واقعا "مشاهده" یا احساس شده است بلکه گزارش این مرکز در روز چهارشنبه حاکی از آن است که تجهیزات موجود در این مرکز، آثار وجود آن را ثبت کرده اند.

"کشف حلقه مفقوده"

یکی از نتایج کشف تجربی بوزون هیگز، تقویت فرضیه موسوم به انفجار بزرگ یا "مهبانگ" در مورد پیدایش کائنات، تشکیل کهکشان ها و در نهایت، شکل گیری منظومه شمسی و کره زمین است. بر اساس این فرضیه، انفجار بزرگ اولیه انرژی عظیمی را آزاد کرد که با کاهش دما به تدریج به ظهور "بسته های انرژی" و ذرات بسیط بدون جرم مانند فوتون ها منجر شد و این ذرات پس از تبدیل به ذرات دارای جرم، در نهایت جهان ماده را ایجاد کردند.تا کنون، فرآیند تبدیل ذرات انرژی بدون جرم به ذرات بنیادی اولیه یا بوزون هیگز، همچنان به عنوان "حلقه مفقوده" در این فرضیه باقی بود و تحقیقات سال های اخیر در مرکز سرن در صدد بوده است تا نحوه این دگرگونی در ماهیت ذرات را از طریق آزمایش نشان دهد.به دلیل مبهم بودن نحوه پدید آمدن بوزون هیگز، به آن نام "ذره الهی" داده شده بود تا نشان دهد که بشر هنوز از تبیین علمی آن عاجز است و باید آن را بخشی از اسرار "آفرینش" بداند.

 

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

زندگینامه ماری کوری

ماری كوری با نام اصلی ماريا اسكلو دووسكا در روز 5 نوامبر سال 1867 در ورشو پايتخت لهستان متولد شد. پدرش استاد رياضی و فيزيک و مادرش معلم و مدير يک مدرسه دخترانه بود. او توانست تحصیلات خود را با درجه عالی در علوم فیزیک و ریاضیات به اتمام برساند و در سال 1893 با پیر کوری، فیزیکدان و شیمیست برجسته فرانسوی که کارهایی ارزنده در زمینه علوم مغناطیس انجام داده بود، آشنا و آنها در سال 1895 با یکدیگر ازدواج کردند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

درگذشت

وبلاگ مثلث درگذشت "دکتر منوچهر وصال"، پدر آنالیز ریاضی را به جامعه ی دانشگاهی، اساتید و دبیران ریاضی تسلیت می گوید. روحش شاد. سيد محمد رضا زارعي    

 

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

روش کار اراتستن برای محاسبه شعاع زمین

اراتستن سر کتابدار موزه اسکندریه ، نخستین کسی بود که اندازه زمین را محاسبه کرد . وی متوجه شد که در ظهر روز تابستانی آفتاب تابستانی ، ستونهای عمودی در سیرن (اسوان امروز ) هیچ سایه ای نمی اندازد اما همان وقت در اسکندریه در شمال سیرن ستوان عمودی عقربه ساعت خورشیدی سایه می اندازد . با اندازه گیری طول سایه و ارتفاع ستون ، وی تعیین کرد که فاصله اسکندریه با سمت الراس ، ۷.۲ درجه است و از آنجایی که این رقم حدود یک پنجاهم ۳۶۰ درجه است پس محیط زمین باید پنجاه برابر فاصله اسکندریه و سیرن باشد . سپس محیط زمین به دست آمد و به این ترتیب قطر زمین به دست می آید که فقط ۱۵۰ کیلومتر با میزان فعلی تفاوت دارد.

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

فورانهای آتشفشانی و تاثیر آن بر خنک شدن زمین

 نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که فورانهای بزرگ آتشفشانی که از آن اورسل (aerosol) در جو آزاد می شود می تواند به خنک شدن سیاره ما کمک کند، حتی آتشفشانهای کوچک نیز می توانند تأثیر مشابهی داشته باشند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

اگر در ریاضی ضعیف هستید کاکائو بخورید

اگر در درس ریاضی ضعیف هستید و نمره خوبی در امتحان این درس نگرفته‌اید، قبل از شركت در امتحان بعدی،‌ کاکائو بخورید. تحقیقات نشان می دهد كه خوردن کاکائو می‌تواند توان مغز را در انجام تحلیل‌های ریاضی بهبود بخشد و هم چنین میزان انرژی بدن را افزایش می دهد. محققان دریافته‌اند کاکائو و گروهی از مواد شیمیایی موسوم به پلی فنول‌ها حاوی تركیبی به نام فلاوانول‌ها هستند كه این ماده با افزایش جریان خون در مغز، این تاثیرات تقویت كننده را بر جای می‌گذارد. این پژوهش از سوی محققان دانشگاه نورتومبریا انجام گرفته است. یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهد: دانش آموزانی كه قبل از امتحان ریاضی کاکائو می‌خورند، واقعا در امتحان خود موفق‌تر عمل می‌كنند و از مزیت تاثیر کاکائو روی توان مغزی بهره‌مند می‌شوند. مصرف کاکائو برای انجام كارهایی كه چالش ذهنی به دنبال دارد، مفید است. پژوهشگران توصیه می‌كنند: برای كارهایی كه در انجام آنها دچار مشكل می‌شوید، کاکائو بخورید تا به شما كمك كند. در این پژوهش 30 داوطلب تحت مطالعه قرار گرفتند. نتایج تحقیقات نشان داد: كسانی كه کاکائوی گرم مصرف می‌كنند، سریع تر و صحیح تر محاسبات ریاضی را انجام می‌دهند.

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

پروفسور محمدحسن گنجی

محمد حسن گنجی، (زادهٔ ۲۱ خرداد ۱۲۹۱ در بیرجند – درگذشتهٔ ۲۹ تیر ۱۳۹۱ در تهران)، استاد سرشناس جغرافیا در دانشگاه تهران بود. از او به‌عنوان بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران نام برده می‌شود. دکتر گنجی دبستان و دبیرستان را در بیرجند و آموزش عالی را در تهران (دارالمعلمین عالی ۱۳۰۹-۱۳۱۲)، انگلستان (۱۳۱۲-۱۳۱۷) و آمریکا (۱۳۳۱-۱۳۲۳) در رشته جغرافیا با تأکید بر اقلیم‌شناسی انجام داد و پایان‌نامه او درباره آب و هوای ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

هوش مصنوعی چیست؟

« هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین‌‌ ها یا برنامه‌های هوشمند است. » همانگونه كه از تعریف فوق كه توسط یكی از بنیانگذاران هوش مصنوعی ارائه شده است- برمی‌آید،حداقل به دو سؤال باید پاسخ داد:

1ـ هوشمندی چیست؟

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

درگذشت "پروفسور محمد حسن گنجی"

وبلاگ مثلث درگذشت "پروفسور محمد حسن گنجی"، اولین رئیس دانشگاه بيرجند (سال 1354) و دانشمند منتخب هواشناسی جهان را به تمام ملت ایران به ویژه همشهری های بیرجندی تسلیت می گوید. روحش شاد.   سيد محمد رضا زارعي

 

+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی) 

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد